אפליקציית "אלקנה", לחצו להצטרפות


אולפנת השומרון

באולפנה לומדות 500 תלמידות מכיתה ז'-יב'

צוות הניהול:

מנהלת האולפנה: דבורה בראון
סגנית: אורית זגלמן
מנהלת חט"ב: חגית מינרבי
יועצות ביה"ס: מיכל כספי וטלי ניסן
מפקח ביה"ס: אהרון אדלר
מגמות לימוד: בביולוגיה, כימיה, עיצוב גרפי, מערכות בריאות, סוציולוגיה ותקשורת.

 

חזון האולפנה:

אולפנת השומרון אלקנה שואפת להיות בית חינוך המחנך לאהבת תורה, יראת שמים וקיום מצוות מתוך שמחה והתלהבות ולאהבת העם והארץ מתוך שותפות בישוב הארץ ומעורבות חברתית וקהילתית. כל זאת מתוך דרך ארץ שקדמה לתורה, נטילת אחריות אישית ואכפתיות . 
האולפנא תפעל מתוך אמון בטוב של כל אחת, ותשים דגש על מימוש הפוטנציאל של כל תלמידה, הן בתחום הלימודי והן בתחום המידות, הערכים והאמונה, ותכוון לתהליך למידה מעשיר וחוויתי כערך. כל זה יושג בעז"ה באמצעות צוות הפועל במסירות, בשותפות ובמחויבות, ומעניק לכל תלמידה יחס אישי, באווירה נעימה ומשתפת. 
מרחב ערכי ותורני: 
בכל התחנות בחייה של הבת באולפנה, היא מלווה על ידי צוות מסור של מחנכות ומדריכות, בפעילויות כיתתיות ושכבתיות, המאפשרות צמיחה של הבנות מתוך מרחב מחשבתי ועומק. 
החינוך הערכי באולפנה הוא עולם שלם התואם את מעגלי החיים של התפתחות הבת ומזמין אותה לעבור תהליך פנימי משמעותי.

 

אפיקי החינוך הערכי:

הוראת תחומי הדעת מכוונת לעולם הערכי, כפי שמבוטא בחזון האולפנה.
חינוך בלתי פורמלי בשלושה רבדים: תורני, ייעוצי וחברתי. שילובם נובע מתפיסה שיש לתכלל את כל התכניות החוץ לימודיות כדי לבנות את אישיותה של הבת ולתת לה כלים לחיים של אמונה, שליחות ויצירה.
במהלך השנה התכנים יועברו בדרכים שונות ומגוונות המאפשרות את הטמעתם, כאשר הבסיס הוא במפגשים שבועיים בשיעורי חינוך ושיעורי אמונה ובנקודות שיא כדוגמת:סדנאות יחודיות, שיחות העשרה, ערבי כתה, שבתות עיון, טיולים יומיים ושנתיים, סיורים, סמינריונים וימי כיף.
כמעט כל התכנים מועברים בצורה ספירלית ובצורה עמוקה יותר עם ההתפתחות והגדילה של הבנות במהלך השנים.


בין התכנים המרכזיים:

1 . חלומות והצבת מטרות ויעדים.
2 . פיתוח כישורים חברתיים כגון הקשבה, אמון בעצמי ובזולת, עין טובה, פיתרון קונפליקטים, התמודדות עם לחצים חברתיים.
3 . בירור הזהות הנשית, נשיות, דימוי גוף, יחסים בין פנים חוץ, התפתחות פיזיולוגית, תזונה, מניעת פגיעות מיניות.
4 . גיל ההתבגרות, מאפיינים, קשיים ואפיקי צמיחה.
5 . פיתוח מודעות עצמית.
6 . אהבה ותקשורת בין הורים למתבגרים.
7 . אמונה, התמודדות עם משברים, אהבת ה', תפילה, יחס לתורה ומצוות.
8 . מניעת התמכרויות.
9 .בין גברים ונשים, הדומה והשונה. דרכי תקשורת, הכנה לחיי משפחה.
10 בחירה וקבלת ההחלטות, הכנה לשירות משמעותי והכנה לחיים.

בנוסף מתקיימות פעילויות רבות המלוות את מעגל השנה כגון ערבי התעוררות בחודש אלול, מסיבות חנוכה, מסיבת ליל פורים, הכתרת רבנית פורים, תיקון ליל שבועות, טקסים בימי זיכרון.
מעבר לפעילויות הכלליות המגוונות המתקיימות לאורך שנה מתקיימות גם פעילויות תורניות לבנות המעוניינות. כמו לדוגמא שיעור יומי בשמירת הלשון, לימוד הרמב”ם היומי, שיעור שבועי על קפה ומאפה עם ראש האולפנא, נסיעות לדמויות תורניות לשיעורים מיוחדים.
כמו כן בימים אלו אנו פועלים לחדש את מסגרת המדרשה אחה"צ כבית מדרש יוצר להעצמה נשית.

 

מרחב העמקה ויצירה לימודית:

- האולפנא שמחה להיות בין האולפנות המובילות בישראל ברמה לימודית גבוהה.
- עבודות גמר ממגמות שונות זכו במקומות הראשונים ברמה הארצית.
- אחוז הזכאות לבגרות ואחוז הזכאות לקבלה ללימודים אקדמיים הם מהגבוהים בארץ.
- תוצאות אלו מתאפשרות בעזרת צוות מורי האולפנה, הרואה את תפקידו כמתווך ידע באמצעות:
•הצמחת הכוחות הטמונים בכל תלמידה והבאתם לידי ביטוי ומיצוי.
•סיוע בפיתוח הסקרנות הטבעית, פיתוח סביבה היוצרת גירוי לימודי.
•לימוד חוויתי ויצירתי הנותן ביטוי ליכולות ואינטליגנציות שונות.
•מתן כלים ללמידה עצמאית: מיומנויות למידה ואוריינות טכנולוגית.
•בניית תכנית אישית המובילה לתעודת בגרות מצטיינת מותאמת.
•העשרה והרחבה של תחומי העניין וההתנסות הלימודית מעבר 
לדרישות הבגרות.
•קשר אישי רציף.

 

ההעמקה והיצירה הלימודית מתרחשים באפיקים הבאים:

 

מצוינות לימודית:

עבודות חקר גדולות, הכוללות מיומנויות חקר רחבות, בתהליך ארוך טווח.
תכנית ייעודית לתלמידות מחוננות ומצטיינות
לימודי אקדמיה לתלמידות מצטיינות: בשיתוף האונ’ הפתוחה ואונ’ בר אילן.
שיעורים לדוברות אנגלית, חידות מתמטיות למצטיינות.
מגמות פיזיקה וכימיה וירטואליות, מסלול טכנולוגי: ביולוגיה וביוטכנולוגיה.

 

פיתוח אחריות הלומד תוך דיאלוג עם צוות ההוראה

בחירת המגמות וההקבצות: מתבצעת בהתאם לרצון התלמידה, מתוך מטרה לעודד למצוינות. ללא הגבלה ותנאי סף. מגמות ראשיות ומגמות משנה נפתחות מתוך הקשבה לרצון השכבה.
מבחני המחצית: שיטה ייחודית בה נבחנות התלמידות בסיום המחצית. מטרתה לגרום לכך שבמהלך הלימודים הסדירים אין מתח, לחץ וחרדת מבחנים והלימודים מתקיימים בשגרה רגועה ומבורכת המאפשרת רציפות והעמקה בנלמד. בתקופת המבחנים התלמידות עוצרות מהלימוד הסדיר לטובת התמקדות בהכנה למבחנים, באווירה חברתית - לימודית תומכת. המורות מלוות את הלמידה למבחנים ואת ביצועם במסגרת אישית וכיתתית.
אסיפת תלמידות: שיח, דיאלוג פתוח וליבון סוגיות אישיות במפגש אישי בין התלמידות למורות כהכנה לקבלת התעודות.

 

הוראה ולמידה באמצעים טכנולוגים:

מעבדות מדעים ממוחשבות כיתות חכמות ועמדות מחשב בספריה.
שתי כיתות מחשבים, המצוידות בהתאם לצרכי המגמות.
למידת סייבר ורובוטיקה
לימוד מקוון תוך שימוש בספרי לימוד וחומרי למידה מקוונים.

 

למידה חווייתית:

הערכה חלופית בכל מקצועות הלימוד.
מעבדה פעילה ותוססת בלב הלמידה המדעית.
טיולים וסיורים לימודיים.
שיעורי אמונה מגוונים, לימוד תורה לשמה ללא ציון בתעודה.
חידונים: חידון תנ”ך שנתי תוצרת בית האולפנה, חידון משניות, חידון שמיטה, חידון שואה בלמידה מקוונת, חידה מתמטית חודשית נושאת פרסים ועוד.

 

מיצוי לימודי לתלמידות לקויות למידה:

זיהוי ואבחון קשיים ולקויות למידה על ידי צוות המחנכות, היועצות והשרות הפסיכולוגי.
מתן כלים לפיתוח הלמידה – הקניית אסטרטגיות למידה מגוונות.
לזכאיות: שעות שילוב עם מורת שילוב מנוסה.
שעות פרטניות ולמידה בהקבצות קטנות, למענה אישי.
בניית תכניות לימודים אישיות בהתאם לצרכי התלמידה.
מענה רגשי תומך למידה: תראפיה באומנות, בתקשורת ובתנועה וכן מענה פסיכולוגי.

 

מרחב לצמיחה אישית

כל תלמידה היא עולם שלם - זהו המוטו המוביל אותנו בעבודה החינוכית באולפנא.
היכולת לזהות את היכולות והייחודיות של כל תלמידה וללוות אותה בתהליך ההתפתחות ובמעבר בין ילדות לבגרות במהלך השנים היא מלאכת אומן ממש.
אנו שואפים לתת מענה תואם לקשת רחבה של בנות.
אנו שואפים לתת מענה רגשי, הן לבנות נורמטיביות והן לבנות המגיעות למצבי קצה בתהליך ההתבגרות.
אנו שואפים להציב מטרות אישיות יחד עם הבנות בכל שלב בהתפתחות ולסייע להן במימושן.

 

אפיקי עבודה:

פיתוח שפה מאפשרת שונות
פיתוח שיח רגשי
שיחות אישיות כנורמת עבודה
בניית תוכניות אישיות לפי צורך
מתן שעות פרטניות וקבוצות קטנות
הוראה מתקנת
תרפיות רגשיות באומנות, דרמה ועוד.
קבוצות טיפוליות ממוקדות
טיפול קצר מועד לפי צורך
ישיבות היוועצות צוות בין מקצועי
קשר שוטף עם ההורים
קשר עם גורמים נוספים בקהילה, רווחה, שרות
פסיכולוגי
מרחב לפיתוח מנהיגות ומעורבות
אנו מאמינים כי הצמיחה האישית של התלמידה כרוכה בנתינה לזולת ובחינוך לנטילת אחריות ומעורבות בתהליכים המתרחשים בעמ"י, במדינת ישראל ובקהילה.
התנסויות אלו ועיבוד נכון שלהן מאפשר לכל בת מפגש עם יכולותיה האישיות ויוצרים תשתית לברור יעודה בחיים. מתוך כך יוצאת הבת מהאולפנה כשהיא חדורת מוטיבציה חברתית ערכית ומנהיגותית. ואמנם ב"ה בנות האולפנה זוכות לשבחים רבים במקומות שרותן וכן בהמשך הקריירה האישית שלהן.

 

אפיקי עשיה

תל"ת - תלמידים למען תלמידים
ועדות פנים בית ספריות
התנדבויות חד פעמיות בקהילה ובארגונים
שבועות עבודה
מש"צים
פרויקט מחויבות אישית
פרויקט לאורו נלך

תמונה מהאולפנה תמונה מהאולפנה תמונה מהאולפנה